Exit

True Love liederencyclus

In acht ogenschijnlijk luchthartige liederen stipt de True Love liederencyclus de denkwijze van Christelijk Nationalistische mannen en vrouwen in de Verenigde Staten aan. Hoe invoelbaar zijn hun wensen van gemeenschapszin, sociale betrokkenheid en maatschappelijke ordening? Waar knellen hun wensen met mensenrechten en – specifieker – vrouwenrechten?

1. True Love

[mannelijk perspectief]
Via citaten steekt een van de meest omstreden contemporaine presidenten van de Verenigde Staten zijn hand uit naar Samual Pepys (1633-1703). Pepys schepte in zijn dagboeken op over zijn seksuele veroveringen, of ze nu met beider instemming waren, of niet. Daarmee lijkt hij op de man die in januari 2024 weer als president wordt ingezworen. Voor deze invloedrijke mannen zijn vrouwen ‘speelgoed’. Hun houding vormt de achtergrond waartegen deze liederencyclus zich ontvouwt.


2. Mother

[vrouwelijk perspectief]
Het thema is oud en nog altijd springlevend: vrouwen worden gereduceerd tot een van twee rollen, ‘moeder’ of ‘hoer’. In dit lied is ze gereduceerd tot ‘moeder’. Ze is de moeder van de hedendaagse Mary, die in de rest van de liederen aan bod komt.


3. Virgin

[vrouwelijk perspectief]
De Maagd Maria was onbevlekt ontvangen. Ze is een rolmodel voor de Katholieke Kerk. En ook puriteinse Evengelicals hebben haar voorbeeld overgenomen, waarbij ze seksuele onthouding voor het huwelijk als hoogste doel zien voor jonge mannen en vrouwen. De verantwoordelijkheid wordt vooral bij jonge vrouwen gelegd. Zij zijn degenen die hun maagdelijkheid moeten bewaken. Onze hedendaagse Mary heeft ondanks haar opvoeding haar maagdelijkheid al verloren. Ze legt een gelofte van zuiverheid af en ze verklaard zichzelf tot een ‘Herboren maagd’, een ‘Reborn Virgin’.


4. The gun in my pocket

[mannelijk perspectief]
Nadat Mary haar gelofte heeft afgelegd, studeert ze op een Evangelische Universiteit en heeft ze een bijbaan om haar rekeningen te betalen. Een van haar medestudenten weet echter van haar ‘vorige’ leven. Hij vind haar zo onweerstaanbaar aantrekkelijk dat hij zich aan haar vergrijpt, ondanks het feit dat dat hij claimt aangetrokken te worden een vrouw innerlijke leven. Dat hij haar verkracht komt volgens hem omdat zij onzuiver is. Zij bracht hem op het verkeerde pad.


5. Powder your nose

[vrouwelijk perspectief]
Mary gaat door alsof er niets is gebeurd. Ze worstelt om te verwerken wat er is gebeurd en hoopt dat niet ziet dat er iets met haar aan de hand is. Dan krijgt ze een onaangename verrassing.


6. Bill Heartbeat

[mannelijk perspectief]
Het is duidelijk, seksuele onthouding voor het huwelijk heeft gefaald. Dokter Bill is daar heel duidelijk over. Maar, zwangerschap is een gift van God. Maar Mary wil, ondanks haar religieuze achtergrond, toch een abortus.


7. The Janes

[mannelijk perspectief]
Mary is gevlucht van de kliniek van dokter Bill. Hij begint een zoekactie, waarbij hij zich vooral richt op de mensen die haar helpen: een feministische actiegroep die schuilgaat achter de naam The Janes.


8. Rejoice

[vrouwelijk perspectief]
Nadat The Janes hun gerechte straf hebben gekregen wordt Mary opgepakt en teruggebracht naar de kliniek. Hier moet ze haar zwangerschap uitdragen, waarna haar baby haar wordt afgenomen en ter adoptie afgestaan. Mary zal jarenlang moeten boeten voor zonden.


9. True Love

[mannelijk perspectief]
Het eerste lied wordt vol energie herhaald. De cyclus herhaalt zich…


Close
Go top