Exit

In Chicago staat een bijzonder carillon. Het is geplaatst in de Rockefeller Memorial Chapel en wordt normaal bespeelt door een enkele beiaardier. Alleen niet op 26 mei 2018. Toen beklommen maar liefst zestien beiaardiers de 271 treden in de toren naar de ‘cabine’. Daardoor was het nogal een gedrang rond het klavier. Wat heet! Het was voor sommigen een worsteling om bij het klavier te komen. Op de lessenaar stond een splinternieuwe compositie van Augusta Read Thomas. Haar werk Ripple Effects schrijft vier beiaardiers voor en 12 assistenten. Iedereen is nodig voor het slotakkoord. In het slotakkoord is het de  bedoeling dat maar liefst 72 klokken tegelijkertijd klinken. Dat zijn alle klokken van dit carillon. Van het kleinste klokje dat een paar ons weegt, tot de grootste klok, die maar liefst 18,5 ton op de weegschaal zet.

Ripple Effects is gecomponeerd voor carillon in opdracht van Joey Brink, voor het door hem georganiseerde Rockefeller Carillon New Music Festival. Hij is de vaste beiaardier van de kapel. In deze rol is het zijn taak om studenten van de Universiteit van Chicago te vinden, die opgeleid willen worden tot klokkenspeler. Omdat hij daar zeer succesvol in is, zocht hij naar een mogelijkheid om samen te spelen. Vandaar de opdracht voor dit nieuwe werk.

Naast dit nieuwe werk, heeft Joey ook andere componisten opdrachten gegeven. Zo klonken er nieuwe stukken van Laura Steenberge, Yvette Janine Jackson, Emily Cooley en ondergetekende. Voor de gelegenheid componeerde ik het stuk America, dat ik heb gebaseerd op stemcitaten uit het nieuws – zonder die te laten horen – en een oud Amerikaans volkslied.

Close
Go top