Radio-interview Renske Vrolijk door Vrije Geluiden op NPO Radio 4.
Het Radioprogramma Vrije Geluiden interviewde Renske Vrolijk op 9 februari 2019. Aanleiding om Renske uit te nodigen naar de NPO Radio 4-studio is de première van het bijzondere project Utregs Requiem. Dit gaat op 17 februari a.s. in première in TivoliVredenburg.
Het Utregs Requiem vertelt de levensverhalen van 6 inwoners van Utrecht op muziek. Renske sprak met presentator Aad van Nieuwkerk over Robert en Mohty, de twee hoofdpersonen over wie zij muziek heeft gecomponeerd.
Robert – het Lam Gods
In het radio-interview spreekt Renske ten eerste over hoofdpersoon Robert. Doordat Robert in zijn jeugd veel in de steek is gelaten, is het voor hem moeilijk zich staande te houden. Gelukkig vindt hij veel steun in de kerk. Tegelijkertijd wil hij mensen helpen. Zo graag, dat hij soms vergeet goed voor zichzelf te zorgen. Als gevolg daarvan geeft hij soms al zijn spullen weg. Daarom is het belangrijk dat hij ondersteund wordt in zijn dagelijks leven.
Mohty – Libera Me
De tweede hoofdpersoon waar Renske Vrolijk in het radio-interview over vertelt is Mohty. Mohty is met haar man gevlucht uit Iran, omdat haar geloofsopvatting niet strookt met de staatsreligie. Vanwege haar eigen invulling van haar geloof werd zij vervolgd. Ze schreef haar gedachten op en deelde deze met mensen om haar heen. Om haar onder druk te zetten werd haar man opgesloten in de gevangenis. Toen haar man uit de gevangenis werd vrijgelaten, besloot ze met hem te vluchten. Na een wekenlange en barre tocht, belandde ze in Nederland, waar haar kinderen al eerder naar toe waren gevlucht.
Hier is Mohty vrij om haar geloof te beleven zoals zij het wil.
Muziek van Renske in de uitzending
In het radio-interview vertelt Renske verder over het spookachtige Ghost Wall, dat ze componeerde voor blokfluitkwartet Brisk. In Ghost Wall reconstrueert Renske een 1 april grap alsof dit geen grap is, maar werkelijkheid. Met een bijzonder apparaat trekt ze – door de eeuwen heen – opgeslagen geluiden uit kerkmuren.
In het voor het Amstel Quartet gecomponeerde stuk Lachrymae maakt ze een buiging naar John Dowland en Jan Pietersz. Sweelinck.